Hírek

Az autentikus kínai nyelvtanulást fenyegető globális veszély

“A kínai a második leggyakoribb nyelv a világon. De ha azt tervezi, hogy beiratkozik a világszerte létező több száz Konfuciusz Intézet egyikébe, ahol ezt a nyelvet oktatják, valószínűleg észreveszi, hogy a tananyagot a Kínai Kommunista Párt (KKP) cenzúrázta. A diákokat nem csak abban korlátozzák, hogy bizonyos témákról beszéljenek, de a KKP arra is törekszik, hogy megtanítsák őket, hogy a megengedett témákról egy bizonyos módon gondolkodjanak és beszéljenek.

Gregory Laslo, egy amerikai nyelvtanuló a The Epoch Timesnak mesélt arról, hogy milyen különbségeket tapasztalt, amikor Tajvanon tanult kínaiul, szemben a szárazföldi Kínával.

„Tajvanon sohasem találkoztam semmilyen szólásszabadsággal kapcsolatos problémával. Kínában… egyfajta nyomást éreztem, hogy bizonyos dolgokról ne beszéljek” – mondta. „Az emberek az utcán néha kényes témákról kérdeztek. De igyekeztem elkerülni őket, mert ott egy kicsit féltettem a saját biztonságomat.”

Egy diák, aki németországi és svájci kettős állampolgársággal rendelkezik, azt mondta: „A világ egyetemein szinte minden kínai nyelvi programot a KKP Konfuciusz Intézetei támogatnak. Ezek az intézmények agymosást végeznek a külföldieken.”

***

Hagyományos kínai írásjegyek kontra egyszerűsített írásjegyek

Egy németországi diák a The Epoch Timesnak azt mondta: „Németországban a Konfuciusz Intézet irányítja a kínai oktatási rendszert. Frankfurtban élek, és nem tanulhatom a hagyományos kínai írásjegyeket. Más országokkal összehasonlítva Tajvan még mindig nagyon hagyományos, és sok jó hagyományos kultúrával rendelkezik.”

A hagyományos kínai írásjegyek megőrzik az írásjegyek teljes formáját, hangzását és jelentését. A tanulók ennek segítségével teljes mértékben megérthetik az írásjegyek lényegét, és következtetéseket is le tudnak vonni az írásjegyekből. Ez nincs így a Kínában használt egyszerűsített írásjegyek esetében.

Axiu, egy malawi diák bővebben kifejtette ezt a gondolatot. „Az egyszerűsített kínai kiveszi a szívet a »Love« szóból, és értelmetlenné teszi azt. Ez sajnálatos, mivel a hagyományos kínai írásjegyek érdekesek. Minden szónak van egy története. A hagyományos kínai írásjegyek tanulása nemcsak a kínai írásjegyek tanulását jelenti, hanem kultúra és történelem tanulását is.”

***

Az oroszok kötelezővé teszik az egyszerűsített kínai írásjegyeket

1931 szeptemberében Vlagyivosztokban találkoztak a KKP és a Szovjetunió képviselői, és kidolgozták „Az északi dialektus új latinizált írásjegyei” tervezetét. Ezt a közleményt adták ki: „A hieroglifákat teljesen el kell törölni, és a tiszta pinyin szöveggel kell helyettesíteni.”

Ezután 1950-ben Sztálin kiadta a parancsot, hogy több lépésben egyszerűsítsék a kínai írásjegyeket, és végül latin betűs ábécével váltsák fel őket. Csak Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után szűnt meg ez a gyakorlat.

Az egyszerűsített írásjegyek használatát a szárazföldi Kínában tehát az oroszok rendelték el, és az ő sinológusaik felügyelték.

Az átállás célja nem a kínai nyelv egyszerűsítése volt. Ehelyett az volt, hogy kiterjesszék a kommunista filozófiát az emberek feletti ellenőrzés gyakorlásával.

A Kommunista Párt erősen tisztában volt és még mindig tisztában van azzal, hogy a hagyományos kínai kultúra szöges ellentétben áll a kommunista ideológiával. A kommunizmus virágzásáért a kommunista párt vezetői megpróbálták elpusztítani a hagyományos kínai nyelv és kultúra minden maradványát.

***

Vörös beszivárgás a kulturális cukormázban

A Konfuciusz Intézet programja 2004-ben kezdődött. 2020-ra 162 országban (régióban) 541 Konfuciusz Intézetet és 1170 Konfuciusz tantermet hoztak létre. Csak az Egyesült Államokban 2015-ben 113 intézet működött, de ez a szám mára rohamosan csökken.

2020-ban az amerikai külügyminisztérium kijelentette, hogy a Konfuciusz Intézet program Kína „külföldi missziója” és veszélyt jelent a demokráciára.

A National Association of Scholars statisztikái szerint az Egyesült Államok májusig 84 Konfuciusz Intézetet zárt be, vagy volt folyamatban a bezárásuk.

A Konfuciusz Intézeteket a kínai oktatási minisztériumhoz tartozó „Állami Hanban” finanszírozta és felügyelte, amelyet ma Nyelvoktatási és Együttműködési Központnak neveznek. Egy korábbi magas rangú KKP-tisztviselő elismerte, hogy a Konfuciusz Intézetek „fontos részét képezik Kína tengerentúli propagandájának”. A KKP vezetője, Hszi Csin-ping 2014-ben azt mondta, hogy a szándékuk az, hogy „jó kínai narratívát adjanak”.

Egy China Post cikk 2014-ben arról számolt be: „Bizonyára Kína nem jutott volna messzire, ha ezeket Mao-intézeteknek, vagy akár Teng Hsziao-ping intézeteknek nevezte volna el. De azzal, hogy a Konfuciusz nevet vette kölcsön, olyan márkát hozott létre, amelyet azonnal a kínai kultúra szimbólumaként ismertek el, amely gyökeresen különbözik a kommunista párt imázsától.”

A Konfuciusz Intézetek világszerte a működő egyetemeken, főiskolákon és középiskolákon belül működnek, finanszírozást, tanárokat és oktatási anyagokat biztosítanak. A partnereknek szerződést kell aláírniuk, amelyben kinyilvánítják, hogy támogatják Peking „Egy Kína” politikáját. Így az egyéni szabadságjogokkal, az emberi jogokkal, a demokráciával, Tajvannal, Tibettel és Hszincsianggal kapcsolatos témák mind tabuvá válnak. A KKP évente körülbelül 10 milliárd dollárt költ ezekre a romboló kezdeményezésekre.

A KKP titokban a Konfuciusz Intézetek által biztosított „puha hatalmat” „éles hatalommá” alakítja, hogy előmozdítsa a kommunista programját. A kínai történelem átírásával a tankönyvekben és más tanulási forrásokban a KKP-nak sikerült elnyernie azt a képességet, hogy világszerte agymosást végezzen az embereken.

***

Tajvan megőrzi a hagyományos kínai kultúrát

Tajvan szabad és demokratikus társadalom, amely igyekszik megőrizni a hagyományos kínai helyesírást és kultúrát. A pozitív tanulás „cenzúramentes” modellje jobb oktatási partnerséget kínál.

Anisa, egy másik amerikai diák, akivel az Epoch Times interjút készített, kedvezően nyilatkozott a tajvani tanároktól való kínai tanulás előnyeiről. „Az, ahogyan itt tanítják a dolgokat, az Egyesült Államokbeli oktatásra emlékeztet. Szabad, nyílt és őszinte.”

A Guatemalából származó Camila elmondta, hogy Tajvanra érkezéséig sohasem beszélt kínaiul. „A barátságos, demokratikus és szabad élet a tajvani kínai nyelvű oktatás legértékesebb előnye” – mondta.

2020 októberében az amerikai kormány bejelentette a nemzetbiztonsági nyelvi kezdeményezést, amely a kínai nyelv Kínán kívüli biztonságos tanulására helyezte a hangsúlyt. Ebből fejlődött ki a Tajvan-USA oktatási kezdeményezés létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államok és más országok diákjai végre megbecsüljék és átéléssel fogadják az autentikus kínai történelmet és kultúrát.

Ezzel párhuzamosan a Tengerentúli Közösségi Ügyek Tanácsa aktívan fejleszt programokat a tengerentúli erőforrások és az új technológiák hasznosítására. Ez magában foglalja a Tajvani Mandarin Tanulási Központ létrehozását, amely integrálódik az európai és az Egyesült Államokbeli honfitársaink iskoláival.

Jelenleg Tajvanon több mint 1000 regisztrált tengerentúli honfitárs iskola működik 50 országban. Brent Christensen, a tajvani Amerikai Intézet igazgatója szerint ez a kezdeményezés lehetővé teszi a diákok számára, hogy elkerüljék a kínai nyelv tanulása közben a felesleges ellenőrzést, a félelmet és a kényszerítést.”

Szerző: Cathy Yin-Garton

Forrás:

https://www.theepochtimes.com/mkt_app/resolving-the-global-threat-to-learning-authentic-chinese_3882434.html?fbclid=IwAR0uH2o3hcWYv6LR4Vj0LXY9Wl-Q4UYm5czM-NY9wGc3glgVK4hnvRyTtPw?v=ul

Kép:

A Konfuciusz Intézet épületének látképe a Troy Egyetem kampuszán Troyban, Ala., 2018. március 16-án. (Kreeder13 a Wikimedia Commonson keresztül)