Kultúra

A jin igazi lényege – amely valóban meghatározza a szépséget és a nőiességet

A szépség ókori titka azokban az elvekben rejlik, amelyek egyensúlyban tartják az univerzumot.

A kínai kultúrában a családot a társadalom alapjának tekintik, mert ezen keresztül közvetítik azokat az alapvető értékeket, amelyek a harmonikus társadalmi együttélés alapját képezik, és így tartják fenn az igazságosság állapotát és az egyensúlyt a kozmoszban.

Mivel a hagyományos kínai családi erkölcs oszlopai a konfucianizmuson alapulnak, az emberek úgy gondolták, hogy a házasság az erkölcs és a kötelezettség kombinációja, és olyan értékeket tartalmaz, mint az elegancia, a kötelesség, a szeretet és a jóakarat. Ebben a szent szövetségben a nőknek kiemelt és központi szerepük van. A tiszteletteljesség, a szelídség, a kedvesség és a kellemesség a nő legfontosabb feladata és kötelessége, ezért ez az ő szerepének igazi lényege is – a jin.

A keleti gondolkodásmódban a jin és a jang univerzumunk természetes rendjének részei. Csakúgy, mint az ég és a föld, a nap és a hold, a világos és a sötét, a férfiaknak és a nőknek is ugyanolyan értékű küldetéseket kell teljesíteniük, hogy összhangban élhessenek a kozmikus renddel.

Ben Zhao, a Keleti Han-dinasztia (Kr. E. 202 – Kr. U. 220) történésze életműként gyűjtötte össze tudását és tapasztalatait, amikor a nőkre vonatkozó alapelvekről szóló első könyvét írta: „Nu Jie” (lefordítva: „Női alapelvek”) címmel. Ebben a könyvben elmagyarázza, hogy a jin és a jang karakterei különböznek egymástól, ezért a férfiak és a nők viselkedésének másnak kell lennie. A jang-ot erő és őszinteség jellemzi, míg a jin-t érzékenység és kedvesség jellemzi. Tehát a férfit csodálhatjuk erejéért és nagyszerűségéért, míg a nők szépségét a szelídségük és az őszinteségük rejti.

A szépségről

Általánosságban elmondható, hogy ha valaki a szépségről beszél a modern időkben, akkor karcsú, csinos, jó testalkatú nőkre gondol. Ezzel azonban éppen a női szépség és gyengédség felszínes aspektusaira korlátozódik. Ugyanakkor szem elől téveszti, hogy az igazi szépség egy gyönyörű lélekből fakad.

Egy híres kínai író, Cai Yong (132-192) a „Leckék nőknek” című könyvében írta saját leánya oktatásáról, hogy nem volt ellenvetése az ellen, hogy leánya elegánsan öltözködjön vagy sminkeljen. Valóban úgy vélte, hogy a nőknek gyengéd sminket kell használniuk, és a hajukat tisztának és fényesnek kell tartaniuk, hogy megmutathassák magukat a társadalomban. Másrészt ragaszkodott hozzá, hogy sokkal fontosabb a belső szépség ápolása, mint a külső szépség fokozása. A „Leckék nőknek” című cikkben ez áll: „Csakúgy, mint a fej és az arc, a szív is a szépséghez tartozik. Ha egyszer nem mossa meg az arcát, akkor a szennyeződés felhalmozódik az arcán. Ha azonban egy nap nem műveled a jóságot, a rossz gondolatok utat találnak a szívedben. Mindenki tudja, hogyan kell szépíteni az arcát, de nem mindenki tudja, hogyan kell ápolni a jóságot.”

“Ezért, amikor a tükörbe néz, arra gondoljon, hogy tiszta a szíve. Parfüm használatakor gondoljon arra, hogy béke és nyugalom van a szívében. Amikor sminkel, gondoljon arra, hogy az elméje tiszta. Ha mossa a haját, gondoljon arra, hogy a tudata nyugodt. Amikor megfésüli a haját, gondoljon arra, hogy értelme éles és ésszerű. Amikor felteszi a hajdíszt, gondoljon arra, hogy elméje ugyanolyan őszinte és elegáns, mint a hajvonala. Amikor végre rendbe hozza a haját és a hajdíszét, gondoljon arra, hogy a szívét is rendbe tették.”

Tehát a kedvesség és a tisztességesség a nő szépsége. A kínai nép már a Zhou-dinasztia idején (Kr. E. 1050 – Kr. U. 256) azt várta, hogy a nők négy erényben gazdagok legyenek: tisztesség a viselkedésben, a szavakban, a hozzáállásban és a munkában. Ezt a négy erényt kellett akkoriban megmutatnia egy rendkívüli nőnek.

A könyv a következőket magyarázza:

„Egy nőnek nem kell kiemelkedő tehetségekkel rendelkeznie, a nők közötti beszélgetéseknek nem kell feltétlenül tanulságosnak lenniük a beszélgetés során, és nem is kell élénknek lenniük. A gyönyörű arc vagy a tökéletes alak szintén nem része a nő lényegének, viszont a nő munkájának eredményesnek és ügyesebbnek kell lennie, mint más munkáknak.

„Gyengéden őrizze meg a tisztaságot, ápolja az elővigyázatosságot és a magatartást. A nők erénye az, hogy lehetővé teszik az alázat megjelenését a mozdulatokban, a szavak körültekintő megválasztását, a vulgáris megnyilvánulások elutasítását, nem tiszta élvezetből szólalnak meg és nem fárasztanak másokat sok fecsegéssel.”

“Az, hogy ne fakadjon ki üres nevetésben, ne pletykálkodjon, és tisztán tartsa fenn a rendet, ezek a női munka jellemzői. Ezen képesítések jelentik a nő legmagasabb erényét. Egy nőnek sem szabad nélkülöznie ezeket az erényeket.”

A nőiesség lényege

Ma a nőkről alkotott korábbi képet megalázónak és a tekintélyelvűség áldozatának látjuk, és ellentmondónak tartjuk a modernkori erős és liberális nőről alkotott elképzeléshez képest. Az ókori Kína szemszögéből azonban úgy tűnik, hogy a modern női ideál inkább a korábbi női ideál egy meghamisított nézete, figyelmen kívül hagyva az eredeti, jóindulatú női természetet. Formáját tekintve olyan, mintha a jin és a jang ma felcserélődött volna, a férfiak gyakran nőiesebben viselkednek, míg sok nőnek erősen férfias jellege van.

Az ókori Kína fénykorában azonban a nők nem voltak megalázott szerepben, és nem voltak kiszolgáltatva a tekintélyelvűségnek; ők egyértelműen tisztában voltak azzal, hogy a kemény megjelenés nem feltétlenül jelenti azt, hogy erős vagy; egy nőnek a bölcsességét arra kellett felhasználnia, hogy betöltse a szerepét, fenntartsa az egyensúlyt a családban és a társadalomban, elősegítse a jóindulatú természetét, és kedves és kecses nőként viselkedjen. Az ókori Kínában elismerték a nőket, ha azok udvariasak és kecsesek voltak, vagyis ha ez az egyetemes elv vezérelte őket.

Amikor a nők az erőre helyezték a hangsúlyt, végül pozitív oldaluk szenvedett kárt, és a család támogatásának képességét elvesztették. Ez ugyanakkor egyre több negatív szempontot tárt fel. Például, amikor a nő elveszíti jin karakterét és kialakulnak a jang karakter vonásai, nem lesz harmónia a családban. Egy jang-központú nőnek nehéz lesz elnyernie a férfi tiszteletét és szeretetét, mert két hasonló jang-személyiség egy helyen viszályt vonz. Egy régi mondás szerint: Ahol két tigris veszekedik, ott sérülések vannak. Ugyanez az oka annak, amiért most számtalan válás és szakítás következik be a családokban, ez egyúttal ez nyit utat a férfiak és nők közötti természetes ellentmondások megértésére való képtelenségnek is. Ennek következtében van az, hogy az együttélés során gyakran nem lehet jó eredményeket elérni.

A férfi és a nő világosan meghatározott szerepeket töltenek be. A hagyományos kínai kultúra lehetőséget nyújt arra, hogy eljussunk ehhez az állapothoz. Csak akkor, ha mindegyik nem fenntartja lényegi vonásait… akkor lesz lehetséges, hogy mindkettő harmonikus egyensúlyt és fejlődést fog elérni, hogy ezáltal a család, az állam, valamint a társadalom harmóniában fejlődhessen.

Forrás:

https://www.epochtimes.de/wissen/gesellschaft/die-wahre-essenz-des-yin-a481959.html?fbclid=IwAR1BDWt2eub_sl0i4RvyWLNhZbcK9OAv-mpEfhiQN0L4_xgCJuZ7d4ZcEbw

Kép: Cuiying Zhang