“A tibeti emberek úgy gondolják, hogy az ősi népek keverékéből származnak, amelyek a fennsíkot körülbelül 15 000 évvel ezelőtt lakták, valamint az ősi Észak-Kína Qiang-nomádjaiból, amelyek délre vándoroltak a fennsíkon 11 000 évvel ezelőtt. Ezek a bevándorló kínai emberek összekeveredtek a fennsík korábbi lakosaival, és az ősi tibeti emberek tipikus nomád élete felvirágzott.
A későbbi években a tibeti király, Songtsen Gampo, a birodalmát a Nomádokra építette. A birodalom ereje azon a tényen alapult, hogy Gampo mobil haderőként kihasználhatta a hatalmas számú tibeti nomádot, és tovább bővíthette földjeinek határait. Ugyancsak a Mongol Birodalom Dzsingisz kán uralma alatt kibővült a tibeti fennsík széléig, és a XIII. Század körül kölcsönhatásba lépett a tibeti nomádokkal.
A korszerűbb életmód bevezetésével sok nomád már télen kőházakban él, téli legelőik közelében. De jönnek a nyári hónapok, és elindulnak az állományukkal őseik hagyományos legeltetési területeire. A jak- állományukat a tibeti fennsíkon át a magasabb tengerszint feletti legelőkre vezetve, ezek a modern nomádok gyorsan visszatérnek a hagyományos életmódjukhoz, és az állományokat egy buja legelőről a másikra mozgatják, mivel jakjaik a legelők buja zöld fűjét fogyasztják.
A tibeti nomád élet egyik legérdekesebb tulajdonsága a földdel való kapcsolat. Erősen hisznek a környezetbarát mezőgazdaságban. Ezek a nomádok tudják, mikor kell befejezni a legeltetést, és tovàbb indulni a következő buja legelőre. A legelőkön vannak olyan kis virágok, amelyeket a nomádok azért keresnek, hogy táplálják a csordáikat velük. Ezek a kis prérin növekvő virágok jók a jaknak, segítve őket egészséges és erős életmódjuk megőrzésében. De senki sem tudta megmondani, miért. Ezt a tudást évtizedek óta továbbadják a nomád emberek.
A nomád sátrak ennek az életmódnak a legkönnyebben felismerhető jelei. Ezek a hatalmas jak-szőr sátrak a család otthonát jelentik a nyári hónapokban. A kályhát a sátor közepére kell helyezni, az ágyneművel és a sátor falai körüli nappalival. A buddhista nomádoknak gyakran van egy kis oltáruk, hogy ennél imádkozzanak a prérin. A kályhát szintén szentnek tartják, mivel ez az életterük központja jak-szőr otthonukban.
A tibeti nomád család egységében mindenkinek megvan a saját helye és munkája, még a kutyáknak is. A nomádok szakemberek, akik az összes természeti erőforrást felhasználják a prériken való életük javítására, és a jakok kiemelkedő szerepet játszanak ebben. A férfiak felügyelnek az állományokra, és a jakszőrt többek közt kötelek készítésére és csúzli készítésére használják, míg a nők a gyapjút sátrak, takaróik és ruháik szöveteivé alakítják.
Sok tibeti nomád még mindig lovakkal tereli a jakokat míg a nők a jajoktól származó tejből joghurtot, sajtot és vajat készítenek, őrlik az árpát, hordják a vizet, és összegyűjtik és megszárítják a jak trágyát tüzelőanyagnak. Még a gyerekeknek is megvan a saját felelőssége, segítik az állatállomány ellátását, és figyelnek a fiatal állatokra.
A kutyák is fontos szerepet játszanak ebben a nomád életmódban. A tibeti masztiffok, akiket hosszú ideje alkalmaznak, éjjel a csorda őrző kutyái. Megvédik az állományt a távoli prériken kóboroló ragadozók elől. Mint például a farkasok és a medvék, amelyek továbbra is a tibeti fennsíkon járnak. Ezek a hatalmas kutyák nagyon hűek családjukhoz és elképesztő emlékező tehetséggel rendelkeznek, amely lehetővé teszi számukra, hogy megkülönböztessék az egyes jakokat egy akár száz fős állományban. A felnőtt masztiff könnyedén elbánik egy farkassal, és kettő vagy három képes legyőzni egy teljes farkascsordát is.
Míg a világ többi része a lehető leggyorsabban a modern technológia csodáit kívánja magának, ezek a nomád emberek elégedettek egyszerű életmódjukkal. A tibeti síkságokon élnek a prérijeiken, állományukra figyelve. És a csupasz lábukkal vándorolnak, ősi és hagyományos életüket az egyszerűség és az elégedettség jellemzi.
Forrás: Részlet innen:
Kép: (snapshopt) FreeTibet.org, Nomads: A Culture Under Attack című videóból