Kultúra

A szenvedés időszakában ne felejtsünk el gondolni egymásra

Erich Bess írása: Amit a hagyományos művészet kínál a szívnek: Amint a világ egyre nagyobb aggodalommal reagál a Kínai Kommunista Párt (KKP) vírusára, amelyet közönségesen újszerű koronavírusnak neveznek, kénytelen vagyok megkérdőjelezni a jóság fogalmáról való megértésemet.

Mi a jóság? Mit jelent közvetlenül vagy közvetetten gondozni a szenvedőket? Napjainkban ennek a kérdésnek a fontosságát nem lehet alábecsülni. Hogy választ találjak, a művészet felé fordulok.

A gyászoló művész

William Bouguereau francia akadémiai festő a 19. század egyik legtehetségesebb művésze volt. Korai pályafutása során sokáig tanulta a szín és forma összetettségét. 1876-ban tizenkét sikertelen kísérlet után a Francia Intézet rangos Académie des Beaux-Arts-ba választották.

Bouguereau kemény munkája és elszántsága megtérült: gyakran nyert versenyeket szalonkiállításokon és nemzetközi kiállításokon. Különböző szervezetek elnökévé választották, köztük a Taylor báró által kevésbé jómódú művészek támogatására alapított jótékonysági szervezet, a Francia Művészek Társaságának és a Pons-i kollégium diplomás szövetségének első elnökévé is.

Sok sikere ellenére Bouguereau-nak sok nehézséget is el kellett viselnie. Öt gyermeke született első feleségével, akik közül négy betegségben halt meg. Felesége is röviddel azután halt meg, hogy megszülte ötödik gyermeküket.

A „William Bouguereau: élete és művei” című könyvben Damien Bartoli és Fred Ross szerzők rámutattak, hogy Bouguereau akként foglalkozott ezekkel a nehézségekkel, hogy „elmélyült művészetében, az egyetlen hatékony gyógymódban a bánat idején”.

„Az első gyász”

Bouguereau fájdalmát és bánatát öntötte művészetébe, amelyet tollal és ecsettel fejezett ki. Vázlatfüzete naplóvá vált képek formájában. Az egyik ilyen kép később az „Első gyász” („Az első gyász”) lett.

Kara Ross, a Művészeti Megújítási Központ társelnöke és vezérigazgatója ezt mondja az első gyászról:

„A kép igazán szívszorító és nagy együttérzéssel tölti el a nézőt a gyászoló pár iránt. … Az „első gyász” -t közvetlenül [Bouguereau] második fiának halála után festették. Ennek a műnek a címe jól megválasztott, mert [a zsidó-keresztény emberek számára] ez jelenti azt az első alkalmat, amikor egy ember szenvedett egy szeretett hozzátartozója elvesztése miatt. „

Az „első gyász” azt a pillanatot jelenti, amikor Ádám és Éva megtalálják fiuk, Ábel élettelen testét, akit testvére, Kain megölt az irigysége miatt. Bouguereau klasszikus „Pietà” -ként szervezte a kompozíciót – a Pietà egy olasz szó, amely fordításban „együttérzés” vagy „irgalom” jelentéssel bír. Az ábrák háromszögbe rendeződnek – a legstabilabb kompozíciós szerkezet -, és az egyik alak ül egy másikkal a kezei közt, amely az ölében terül el. A Pietà ilyen elrendezése már a reneszánsz idején is felismerhető Michelangelo híres szobránál.

A háromszög kompozíció és a szereplők által képviselt érzelem között azonban feszültség van. Ábel testének torzítása is növeli ezt a feszültséget. A figurák ilyen elrendezésével Bouguereau mozgásérzetet keltett a stabil, háromszög alakú kompozíción belül. Állítólag a háromszögön keresztül kell rájönnünk az esemény komolyságára, de Bouguereau emberi érzelmek testbeszéden keresztüli mesteri bemutatása révén átérezzük az esemény fájdalmát is.

Ugyanakkor Bouguereau visszafogta a színeket és semlegesítette azok intenzitását. Az áldozati oltár szürke füstje a háttér jobb oldalán úgy tűnik, hogy kitölti és uralja az egész eget, sőt beborítja a figurákat. A háttér és az elnémított színek használata növeli az esemény komolyságát.

Együttérzés a szenvedőkkel

Ez a festmény érezteti Ádám és Éva fájdalmát, azt a fájdalmat, amely a szeretett ember elvesztésével jár. Ebben az értelemben legalábbis számomra Bouguereau teljesítette a pietà feladatát: felkeltette az együttérzést. Együttérzek az Ádám és Éva által elszenvedett szenvedésekkel és a Bouguereau által elszenvedett nagy veszteségekkel.

A kompozíció, valamint az elnémított színek és az emberi érzelem révén Bouguereau olyan hangulatot teremtett, amely kísértetiesen ábrázolja a fájdalmat, amelyet az emberiség a története kezdete óta általánosan megtapasztalt.

Mi tehát az együttérzés? Talán nem lehet teljes mértékben leírni szavakkal, ezért nincs teljes válaszom erre a kérdésre. Úgy gondolom, hogy lényünk azon része, amely hajlandóságot mutat a másokkal való figyelmességre, másokkal való együttérzésre és a lehető legkevesebb kárt okozó cselekvésre. És miért? Az emberek már szenvednek. Mindenki szenved. Nincs ok arra, hogy megfontolás hiányában nagyobb szenvedést okozzunk a világnak.

Könnyű megnézni valaki más eredményeit, és megállapítani, hogy “kevesebb együttérzésre van szükségük”. Ha csak Bouguereau művészeti eredményeit nézzük, akkor figyelmen kívül hagynánk azt a tényt, hogy négy gyermeke és első felesége halála miatt nagyon szenvedett. Továbbá, ha éberek maradunk, azt is megtapasztalhatjuk, hogy szenvedései nem szűntek meg ezáltal.

Ez a kép azonban emlékeztet arra, hogy a szenvedés nem verseny. Az élet nem egy verseny arról, hogy ki szenved többet. Senki sem akar szenvedni, mégis mindenki megteszi. A szenvedés valódi, és mindenki, aki szenved – társadalmi osztálytól, gazdasági osztálytól, nemtől, fajtól és így tovább függetlenül – megérdemli a figyelmet és az együttérzést.

A pandémiának ebben az idejében emlékezzünk arra, hogy másokra gondoljunk. Némelyikünk nem beteg vagy nincs nehéz helyzetben, de mások igen. A felesleges utazás és a pánikvásárlás veszélyeztet másokat. Képesnek kell lennünk magunk és családunk ellátására ezekben a nehéz időkben, de azt is figyelembe kell vennünk, hogy másoknak is ezt kell tenniük.

A szerzőről: Eric Bess gyakorló előadóművész. Jelenleg PhD hallgató a Vizuális Művészetek Doktori Tanulmányainak Intézetében (IDSVA).

Forrás:

https://www.nspirement.de/in-zeiten-des-leidens-nicht-vergessen-an-andere-zu-denken/

Kép: William Bouguereau „Az első gyász” 1888. Olajfestmény; Nemzeti Szépművészeti Múzeum, Argentína. (Közösségi terület)