Hírek

A korrupciónak is kedveznek a belgrádi vasúthoz hasonló kínai beruházások – Szabad Európa (RFE/RL)

Egy új könyv szerint, Kína mérsékelt sikerrel tud befolyást szerezni a Budapest-Belgrád vonalhoz hasonló beruházások pénzelésével. Bár az „Egy övezet, egy út” projekt népszerű a szegényebb országok közt, a helyi politikusok gyakran a saját céljaikra használják ki a kínai beruházásokat.

Kína az elmúlt szűk évtizedben világszerte számtalan fejlesztési projektbe szállt be az ország 2013-ban indított Belt and Road („Egy övezet, egy út”) néven ismert nemzetközi gazdasági-geopolitikai stratégiájának részeként.

A program Magyarországon főként a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának felújításáról ismert. A részben kínai hitelből megvalósuló 2 milliárd dolláros, azaz nagyjából 650 milliárd forintos beruházást egy kínai–magyar konzorcium végzi majd. A konzorciumban magyar részről az RM International Zrt. vesz részt, ami a Mészáros Lőrinc tőzsdei érdekeltségeit összefogó OPUS GLOBAL Zrt. 51 százalékos tulajdonában van.

A projekt részleteit a magyar kormány tavasszal 10 évre titkosította, azonban több cikk is született arról, hogy nem sok gazdasági racionalitása lehet a beruházásnak. A projekt kritikusai szerint az ilyen beruházások csak Kína befolyását növelik, miközben Kína (és a magyar kormány) azt állítják, hogy mindenki jól jár vele, ha az ázsiai nagyhatalom fejlesztéseket támogat.

Egy frissen megjelent könyv szerint azonban jóval árnyaltabb a kép, és még maga Peking szemszögéből sem feltétlenül evidensek a magyar vasútfelújításhoz hasonló külföldi beruházások előnyei.

Tovább a teljes cikkhez:

https://www.szabadeuropa.hu/a/korrupci%C3%B3-vas%C3%BAt-k%C3%ADnai-beruh%C3%A1z%C3%A1s/30868209.html?fbclid=IwAR0F17eVu_wBjnjUNC94nrZFAU3pSdb-JOUehKxxYiwv2Axqo3I6wd2z7fI

„Copyright (c) 2020. RFE/RL, Inc. Az újraközlést engedélyezte: Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.”

Kép: Y.H Lee képe a Pixabay -en.