The Epoch Times: “A kenyai fellebbviteli bíróság ítéletet hozott egy kínai építőipari céggel kötött vasúti szerződés ellen. A 3,2 milliárd dolláros projekt a Kínai Új Selyemút kezdeményezés része.
Hszi Csin-ping kínai vezető fogadta az afrikai állam- és kormányfőket a koràbban tartott Kína – Afrika csúcstalálkozón. A rendezvényen kiemelte a kenyai vasúti projektet. A több milliárd dolláros projekt része Kína „Selyemút” kezdeményezésének – amely 2013 óta több mint 2900 projektet indított 3,87 trillió dollár értékben.
Hszi gratulált Uhuru Kenyatta kenyai elnöknek mivel biztosította a 2017-ben megkezdett vasúton a Kenyai tengerparton található Mombasa kikötőjéből a Kelet-Afrika hátországához a folyamatos árufuvarozást. Kenya döntése elősegítette a kereskedelem folyamatos áramlását a térségben, annak ellenére, hogy a COVID-19 miatt védô intézkedéseket kellett bevezetni. A „South China Morning Post” beszámolója szerint.A projekt azonban egy héttel ezelőtt megállt. A kenyai fellebbviteli bíróság június 19-én jogellenesnek nyilvánította a Kenya és a China Road and Bridge Corporation közötti szerződést.
A peres eljárás 2014-ben indult a projekt ellenA fellebbviteli bíróság úgy döntött, hogy az állami tulajdonban lévő Kenya Railways „nem tartotta be, ill. megsértette az ország törvényeit” a vasúti projekt beszerzésekor…A vasútépítés ellen 2014-ben indítottak pert. A pert azzal indokolták, hogy a projekt nem átlátható és versenyképes módon került a kínai építőipari vállalat kezébe.
Ehelyett a perben elhangzott, hogy a szerződést meghirdetés nélkül adták oda nekik. Továbbà tény, hogy a kölcsönök visszafizetésének terhe – a kenyai kormánynak komoly adósságba kellett esnie a projekt miatt – a kenyai adófizetőkre hárul.A keresetet eredetileg elutasították, mert „az ügy alátámasztására használt dokumentumokat, ideértve a szerződést és az egyéb tárgyalási dokumentumokat, amelyeket a kormány titkosnak minősített, jogellenesen szerezték be”. A felperesek ezután fellebbezést nyújtottak be.
A Kenya Railways és a kínai építőipari vállalat tovább védte a szerződést. A bíróságon vallomást tettek: „A kenyai kormány finanszírozási megállapodást kötött az Exim Bank of China-val két 1,6 milliárd dolláros kölcsönért az SGR-projekt támogatására.”
A bíróság legutóbbi határozata abban az időben jött ki, amikor a vasút már üzemképes. Ezért nem világos, hogy mi fog történni ezután. A South China Morning Post szerint a jogi szakértők úgy vélik, hogy a döntés hatással lehet a jövőre, mivel mind a kormánynak, mind a kínai építőipari társaságnak szabad mozgásteret hagy a szerződéses kötelezettségek teljesítésének elmulasztása esetére. Kenya megszabadíthatja magát a kötelezettségektől az ítélet révénGad Ouma ügyvéd azt mondta az újságnak, hogy a kormány ezt az ítéletet alapul használva megszabadulhat szerződéses kötelezettségeitől. De ez nem lesz könnyű.
Ouma szerint a befejezett projekt esetében a kormány valószínűleg felel a szerződéses kötelezettségeinek teljesítéséért egy peres eljárás esetén. „A kormánynak nagyon nehéz ezen a ponton kijutni a szerződésből és azt mondani, hogy nem felelős” – mondta Ouma ügyvéd.
Kenya gazdasági nyomás alatt van a Korona-válság miatt. Ezért a kormány kényszeríti az importőröket a vasút használatára. A „South China Morning Post” szerint azonban a tehergépjárművezetők és az importőrök ellenezték ezt, mivel a vonat használata drágább volt, mint a teherautó.
Kèp: A kínai tisztviselők fotókat készítenek a Nairobi-Suswa vasút hivatalos megnyitása előtt, 2019. október 16-án.