Kultúra

A hagyományos színek másodlagos jelentése (5. rész)

A hagyományos kultúrában az arany színnel egyenrangú másik szín a lila. Van egy jól ismert taoista anekdota is: „A lila qi keletről érkezik.”

Ez arról szól, hogy amikor Lao-ce (Laozi), a taoizmus alapítója elhagyta a Zhou-dinasztiát, hogy remetévé váljon, át kellett haladnia a Han’gu-hágón. Érkezése előtt Yin Xi, a hágót őrző rangidős tiszt észrevett egy kelet felől érkező lila levegőáramlatot, és rájött, hogy egy szent jön errefelé. Bizony, nem sokkal ezután Lao-ce megérkezett egy kékeszöld ökör hátán. Yin könyörgött Lao-cének, hogy írja le a tanításait, és a tanítványa lett. Így született meg a Daode Jing (Tao Te King) című könyv, egy olyan klasszikus, amelyet az idők során örökül hagytak.

Az emberek általában a lilát kedvező színnek tekintik, ami szintén a taoizmus jellemző színe. Például azt a helyet, ahol egy halhatatlan él, „lila kastélynak” nevezik, és a taoista szentírásokat is kínaiul „lila könyveknek” hívják.

Rendkívüli eredetének köszönhetően a „lila” gyorsan nemes szimbólummá vált a hagyományos kínai kultúrában. A Hou Han Shu (A későbbi Han könyve) 48. kötetében olvasható: „Van egy Ziwei palota a mennyben, ahol az isteni császár lakik. Hasonlóképpen a királyok is ilyen palotákat építenek.”

Az ősi kínai emberek hittek az ég, a föld és az emberiség közötti harmóniában. Ezért egy város elrendezésének is meg kellett felelnie az égi állapotoknak. Mivel az isteni császár a felső birodalom Ziwei palotájában lakik, és a Sarkcsillagot (kínaiul Ziwei-csillagként is ismert) mindig is „császárcsillagként” tisztelték, ezért a földi császárnak (akit gyakran „az Ég fiaként” tisztelnek) a mennyei lila palotának megfelelő rezidenciával is rendelkeznie kell. Valójában a Sui- és a Tang-dinasztiában a fővárosban, Luoyangban található császári palotát valóban „Ziwei palotának” (lila palotának) nevezték; a Ming- és a Qing-dinasztiában a királyi palotát szintén „Zijin Cheng”-nek (lila Tiltott Városnak) hívták.

Láthatjuk, hogy az arany és a lila színeket egyaránt nagy becsben tartják a hagyományos kínai kultúrában. Bár a két szín a felszínen meglehetősen különbözően néz ki, nem mondanak ellent egymásnak. Valójában a két színt gyakran együtt említik.

Tovább a teljes cikkhez:

https://hu.clearharmony.net/…/a113848-A-hagyomanyos…