Konfuciusz rámutatott arra, hogy a jóindulat, ill. jóság nemcsak egy politikai ideológia, hanem egy erkölcsi mérce is. „A másokról való gondoskodás” kifejezi a jóindulatot és elősegíti a „hűséget és a türelmet.” Ez az ideológia mélyrehatóan befolyásolta a kínai hagyományos erényt és igazságérzetet, valamint a jóság és türelem fogalmait.
Napjaink társadalmában is egy mely értelemmel rendelkezik.
Amikor Konfuciusz tanítványaival egyszer megvitatta a másokkal való bánásmód különböző formáit, Zilu így szolt: „Ha mások jószívűen bánnak velem, akkor én is kedves leszek velük; de ha nem, akkor én sem.”
Konfuciusz így felelt: „Ez a módszer az erkölcstelen embereké.”
Zigong azt mondta: „Ha mások jószívűen bánnak velem, akkor én is kedves leszek velük; viszont ha ők nem kedvesek hozzám, akkor majd én rávezetem őket a jóságra.”
Konfuciusz azt válaszolta: „Ez a barátok módszere.”
Yanzi azt mondta: „Ha mások jószívűen bánnak velem, akkor én is kedves leszek velük; de ha ők nem kedvesek hozzám, én ennek ellenére jóságos maradok és igyekszem őket is rávezetni a jószívűségre.”
Konfuciusz így felelt: „Ez a család és a rokonok közötti viszony. Ha terjeszteni lehet ezt az elképzelést, és minden embert a világban valóban helyesen kezelnek, akkor fog majd megjelenni az igazi jóságosság! „
Forrás: http://hu.clearharmony.net/…/a4330-Bolcsesseg-az–okori…
Kép: the-philosophy.com