Egyéb kategória

A show, amelyet a Kínai Kommunista Párt semmi áron nem akar, hogy láthassanak

A Kínai Kommunista Párt (KKP) kevés dologtól fél jobban, mint a hagyományos kultúra növekvő népszerűségétől – ami a Shen Yun Performing Arts (előadó-művészet) ragyogó látványaiban és zenéjében testesül meg.

A New York-i székhelyű Shen Yun küldetése az 5000 éves kínai civilizáció felélesztése, egy ősi kultúráé, amelynek középpontjában az ég, a föld és az emberiség közötti harmónia áll – egy olyan kultúráé, amelyről azt mondják, hogy az istenitől öröklődött. Ez pedig mindaz, amit a KKP a párt megalakulása óta igyekezett elpusztítani.

„Abszolút módon ez feketelistára került. Ez a legnagyobb fenyegetés a Kínai Kommunista Pártra nézve” – mondta Jared Madsen, a Shen Yun egyik műsorvezetője. „Ha az emberek elhiszik, hogy van valami a Kínai Kommunista Párton túl, elhiszik, hogy van valami magasabb rendű… ez a legnagyobb fenyegetés a Kínai Kommunista Pártra nézve.”

Ezért a KKP mindent megtett a Shen Yun turnébusza gumiabroncsainak szétvágásától kezdve, az internetes trollok hordáinak felbérlésén át a társulat megítélésének elferdítéséig a közösségi médiában, attól kezdve, hogy a kínai konzulátusokkal leveleket írattak a helyi tisztviselőknek, hogy a Shen Yun fellépésének engedélyezése a területükön ártana a Kínával való kapcsolatoknak, egészen odáig, hogy maguk hívták fel a színházakat (vagy felbérelt meghatalmazottakon keresztül), hogy követeljék a Shen Yun előadásainak lemondását. A beavatkozás több mint egy évtizedes múltra tekint vissza, és jól dokumentált, továbbá gyakran visszaüt.

Ezek az intézkedések szélsőségesnek tűnhetnek, hiszen a Shen Yun még csak nem is politikai show. A klasszikus kínai táncnak, Kína mintegy 50 kisebbségi csoportja etnikai és néptáncainak, bel canto szólóknak, valamint a keleti és nyugati hagyományokat ötvöző zenekarnak egy előadása. A közönség pedig feldobottan, az előadás által felemelkedve és boldogan lép ki a színházból, mert megtudta az igazságot Kína autentikus kultúrájáról, amit Nyugaton éppen azért kevesen ismernek, mert a Párt megpróbálta eltörölni azt.

„Alapvetően a Kínai Kommunista Párt egy ateista rendszer. A Shen Yun 5000 év kínai kultúráját tükrözi, és a kínai kultúra az isteni gondolkodásban gyökerezik – az isteni gondolkodás mindenféle fajtájában: taoizmusban, buddhizmusban és konfucianizmusban – ami egyenesen ellentétes a kommunizmus ateista elveivel” – mondta Madsen.

A KKP azért fél, mert a Shen Yun a kommunizmus előtti Kínát mutatja be.

Mi a hagyományos kultúra?

A Shen Yun lejáratásának egyik módszere a KKP által az, hogy saját előadóművészeti társulatokat hoz létre, és az egész világba küldi őket.

„Létrehozták ezeket a társulatokat… amelyeket az Egyesült Államokba küldtek. Hallottál már ezek közül bármelyikről is?” – mondta Madsen. „Nem, mert nem voltak túl jók. Miért? Mert senki sem akar kommunista propagandát látni.” Az utóbbi években a párt módszere fejlődött, és gyakran beszélnek a „hagyományos kultúra” népszerűsítéséről, és arról, hogy a nagy művészeti szervezetek a „klasszikus” táncot hangsúlyozzák, oly módon, hogy kiderül, hogy ez az egész csak hamis látszat.

„Amikor a hagyományos kínai kultúráról beszélnek, azt arra használják, hogy megpróbálják népszerűsíteni a kommunizmust. Úgy értem, mi itt átlátunk rajta, hogy »ez propaganda, és senki sem akarja ezt megnézni«” – mondta Madsen.

Érdemes megérteni, hogy Kínában minden jelentős szervezet állami kézben van. Huang Peng, a Shen Yun hegedűművésze és énekese elmondta, hogy Kínában és Amerikában lenni művésznek olyan különbséget jelent, mint amilyen az éjjel és nappal között van.

Huangnak egykor rangos hegedűművészi karrierje volt. Gyermekkorától kezdve tanulta édesapjától a hangszert, és sikeresen felvételizett egy ismert filharmonikus zenekarba.

De aztán 1999-ben a KKP üldözési kampányba kezdett a Fálun Gong ellen, hivatalos utasításokkal, hogy tönkretegyék azoknak a megélhetését és hírnevét, akik nem akarták feladni a Fálun Gongot. Peng egyike volt annak a becslések szerint 100 millió kínai embernek, akik ezt az őszinteségre, együttérzésre és toleranciára tanító spirituális gyakorlatot követték. Ő is egyike volt annak a több millió embernek, aki nem akarta feladni a hitét, és megpróbálta elmondani a kollégáinak és a körülötte élőknek a Fálun Gong igazságát: hogy a Fálun Gong jó, hogy az embereket arra tanítja, hogy legyenek jók, és hogy a KKP nyilvánvalóan hamis és rágalmazó információkat terjesztett a gyakorlatról.

Huang egy nap épp zenésztársainak mesélt a Fálun Gongról, amikor egyik felettese feljelentette őt a rendőrségen, akik ezután átkutatták az otthonát, és 24 órán át fogva tartották, ahol végig ébren tartották. Eközben az édesanyját is illegálisan letartóztatták, semmi más okból, mint hogy ezzel kényszerítsék arra, hogy írjon meg és írjon alá egy vallomást, amelyben nemcsak azt állítja, hogy feladja a hitét, hanem becsmérli is azt.

Huang ezt megtagadta, ezért kirúgták.

Első gondolata az volt, hogy egy másik városban keres munkát, újrakezdve, de a repülőtéren megtudta, hogy feketelistára került, és ismét őrizetbe vették. Csakhogy ezúttal Huangot egy „átalakító osztályba” helyezték, röviden mondva agymosás céljából, és a következő két hónapban nem láthatta a külvilágot.

Sok mindent dokumentáltak már a KKP brutális kínzásairól és szervrablásáról, amiket saját állampolgárai csoportjainál alkalmazott, például a Fálun Gong spirituális hívőinek esetében. Huang kínzása azonban mentális volt; 24 órás megfigyelés alá helyezték, agymosó filmeket kellett néznie, és számtalan módon fenyegették. Az erős nyomás alatt írta alá a vallomást. „Miután hazatértem, úgy éreztem, mintha kés lenne a szívemben” – mondta Huang. Azt tette, amit a legjobban nem akart, és a lélektani üldözés ellopta a becsületét.

A következő éveket állandóan meneküléssel töltötte. Nem hagyta, hogy a megbánás nyomassza, megtanulta magától, hogyan készítsen és állítson elő szórólapokat, amelyeken a Fálun Gong igazságáról szóló információk voltak, és megtanított másokat is, hogyan tegyék ugyanezt, ezzel kitéve magát egy újabb illegális letartóztatás veszélyének.

Huangnak fel kellett adnia a művészetét, ami őt és az apját is lesújtotta, de a hite fontosabb volt.

Aztán 2008-ban hallott a Shen Yun-ről, és 2014-ben elhagyhatta az országot, és sikeresen felvételizett az előadóművészeti társulatba, amelyre felnézett.

„A szárazföldi Kínában az állam nem engedi, hogy a Fálun Gongot gyakorló emberek színpadon lépjenek fel. Itt azonban megvan a hit szabadsága. Úgy gondolom, hogy művészként ez nagyon fontos” – mondta.

De miért a Shen Yun?

„A Shen Yun küldetése Kína 5000 éves hagyományos kultúrájának az újjáélesztése” – mondta. „Ez egy isteni ihletésű kultúra és egy isteni üzenet. És ez a jóság üzenete, amely meg tudja hatni az emberek szívét.”

Az igazság győz

A Shen Yun művészek egy olyan csoportjából alakult – néhányan elhagyták Kínát, néhányan a világ más részein keresztül érkeztek –, akik New Yorkban jöttek össze, hogy azt tegyék, amit a hazájukban nem tudtak.

A KKP befolyásának hosszú karja ellenére, annak ellenére, hogy a teljes állami apparátust bevetette a társulat lejáratására, a Shen Yun világméretű jelenséggé vált.

„Emlékszem, volt egy este, azt hiszem 2009-ben, amikor három társulatunk volt, és kaptam egy telefonhívást” – mondta Madsen. „Mindhárom előadáson telt ház volt. Ez volt a lényeg. Attól a pillanattól kezdve általában minden előadásunkra elkelt a jegy.”

Ma a Shen Yun hét társulatot működtet, amelyek egyszerre járják a világot, és több száz előadást tartanak több mint 100 városban világszerte. Ez az egyetlen előadóművészeti csoport a maga nemében, amely nemcsak a hagyományos kínai kultúra megőrzésének, hanem újjáélesztésének is elkötelezett híve. A közönség tagjai gyakran fejezik ki kíváncsiságukat a sok lelkes visszajelzés miatt, és szeretnék látni, hogyan néz ki a „világ első számú klasszikus kínai tánctársulata” működés közben.

A közönség úgy távozik, hogy minden elvárásukat teljesítették, sőt még annál is többet, mivel a Shen Yun az előadóművészeti társulatok között is egyedülálló, hiszen minden évadban több mint egy tucat új táncot koreografál, és olyan teljes körű produkciót hoz létre, amely a legjobb operaházak legpazarabb darabjaival vetekszik.

„A produkció értéke hihetetlenül magas” – mondta Madsen. „Ez önmagában is egy olyan előadás, amelyben igazán el lehet merülni.”

De miközben az egyedülálló jelmezek, a zenekar és a digitális hátterek elkápráztatnak, úgy véli, van ott valami mélyebb, amivel a közönség távozik.

„Ott van ez az állandó emberi törekvés valami nagyszerűbbre, valami nagyobbra, valami jobbra – nemcsak ez, hanem valami mélyebb, valami magasabb dolog. Mindezek. Minden összejön” – mondta. „És a mi műsorunk ezt tényleg kihozza és életre kelti.”

„Tényleg túlmutat egy kulturális műsoron. Ezek a mély értékek és mély elvek” – mondta.

***

A The Epoch Times a Shen Yun Performing Arts büszke támogatója. További információért kérjük, látogasson el a ShenYunPerformingArts.org oldalra.

Forrás:

https://www.theepochtimes.com/mkt_app/the-show-the-ccp-doesnt-want-you-to-see_3867463.html?v=ul&fbclid=IwAR0AYqzuAFYAC9XyHI85Dm4ZJlLHyJj5Rlw0GZMakzx7lsfLxyboAgBsUnI

Írta: Catherine Yang