Kultúra

Shao Yong: a nagyszerű filozófus és kozmológus

Shao Yong (Kr. u. 1011–1077) az Északi Song-dinasztia korában élt filozófus, asztrológus és kozmológus. Már fiatalon rendkívüli tudás birtokában volt, és elhatározta, hogy megtalálja a mozgó univerzum alapelvét.

A Nyolc Trigram elv alapján (a szimbolikus jelek sora, melyet az ősi Kínában hoztak létre) a „Változások könyvé”-ben és a Tao gondolatokban, létrehozta a saját kozmológiai- és doktrína rendszerét. Mikor középkorú lett, függetlenítette magát a hírnévtől és a szerencsétől, visszavonultan élt, hogy írjon és tanítson. Jártas volt az ősi kézírásban és irodalomban, mégis alázatos és kedves volt más tudósokkal. Bárhova is utazott, a helyi hivatalnokok vagy értelmiségi csoportok versenyeztek a megtiszteltetésért, hogy náluk lakjon. A császár többször hívatta, hogy felajánljon neki kormányzati pozíciót, de ő udvariasan visszautasította. Azt mondják, hogy a jóslása nagyon pontos volt.

Egy történet elmeséli nekünk a titokzatos, de varázslatos jóslását. Egy tavaszi napon Shao Yong felállított egy jövendőmondó standot a hídfő közelében. Egy gazda odament hozzá és megkérdezte a jövőjét. Shao Yong kérte, hogy vegyen fel egyet a papírtekercsek közül, amelyeken kínai írásjelek vannak. A gazda elvett egyet és Shao Yongnak adta. Ez a „筷” (evőpálcika) írásjele volt. Shao Yong felnézett a gazdára, és ezt mondta neki: „Gratulálok, ma ebédre élvezni fogod az ízletes ételeket. Menj haza és várj.” A gazda hazament, és ott találta az unokaöccsét, aki rá várt. „Ma van az édesapám hatvanadik születésnapja. Meg szeretne hívni téged a születésnapi ünnepségére és egy italra.” A farmer tiszta ruhát vett fel és boldogan ment a rendezvényre.

Aztán délután volt egy férfi, aki Shao Yongra várt, hogy megtudja a szerencséjét. Ő is a „筷” (evőpálcika) írásjelet vette fel. Shao azt mondta az embernek: „Ez rosszul néz ki. Valami történik ma veled, és börtönbe kerülsz.” A férfi azt gondolta, hogy kerülhetne börtönbe, ha otthon marad? Így hát hazament, egyenesen az ágyába. Azonban hirtelen arra ébredt, hogy egy asszony kiabál neki, hogy a sertései feldúlják az asszony veteményes kertjét. Pillanatnyi dühében, a férfi megütötte az asszonyt. Ő váratlanul rosszul lett, leesett a földre és meghalt. Kevesebb, mint egy óra múlva letartóztatták és börtönbe vitték a férfit.

Ugyanaznap késő délután Shao Yong összepakolta a standját és hazafelé indult. Egy férfi lovagolt délről, és azt mondta: „Uram, kérem, maradj még! Mivel hallottam a jóslási tehetségedről, kérlek, mondd meg nekem a szerencsémet.” A papírtekercs, amit a férfi felvett, szintén a „筷” írásjel volt. Shao elmondta neki, hogy ez nem egy jó jel, és csuromvizes lesz később még azon a napon. A férfi nem vette figyelembe, amit Shao mondott neki, mivel napos és felhőtlen volt az ég. Aztán tovább lovagolt vissza a közeli otthonába. Ahogy a kapu felé közeledett, nyakon öntötték egy fazék piszkos vízzel. A felesége volt az, aki nem tudta, hogy ő lép be a házba, és eláztatta a piszkos víz kiöntésekor.

A szárazföldi Kínában a kulturális forradalom után nagyon kevés ember hallott Shao Yongról és a történeteiről. Azonban az aforizmái a mai napig népszerűek, úgy mint az „Egy éves terv tavasszal indul. Egy nap terve reggel kezdődik. Egy élet terve szorgalommal kezdődik.”

Egyes tudósok Shao Yongot tartották a legjobb előrelátónak és visszatekintőnek, mikrokozmikusan és makrokozmikusan egyaránt. Úgy gondolta, hogy minden dolog elrendelt, és megérthető különböző elemek számokra való felosztásával. A Britannica Enciklopédia kijelenti: „Shao Yong matematikai ötletei is hatással voltak a 18. századi európai filozófusra, Gottfried Wilhelm Leibniz-re, a bináris aritmetikai számrendszer fejlesztőjére – amely csupán két számjegyen alapszik [kettes számrendszer].”

Shao Yong egyik mesterműve a „Szilvavirágzás vers” tíz verse volt, amelyről sokan úgy hitték, hogy pontosan megjósolta a kínai történelem fő átalakulásait. Halála után sikerült nekik a verseket összepárosítani a dinasztiák változásaival. Azt mondják, hogy a tizedik vers megjövendölte, hogy manapság mi fog történni Kínában, amely utal a Kínai Kommunista Párt felemelkedésére, a Tiananmen téri 1989-es mészárlásra, és a Fálun Dáfá őszinteségen, jószívűségen és tolerancián alapuló meditációs gyakorlat széles körű elterjedésére a világon, valamint a Kínai Kommunista Párt bukásának elrendelésére, stb.

Forrás: http://hu.clearharmony.net/articles/a111676-Shao-Yong-a-nagyszeru-filozofus-es-kozmologus.html#.Wi7T4Uz5fVo