Kínában a főnix minden madár császáraként ismert. Tökéletes szépségével ámulatba ejtve mindenkit. Egyesíti magában a különféle madarak, a kígyó és a hal jellemzőit.
A kínai mitológiában úgy tartják, hogy a főnixeket csak akkor láthatják az emberek, ha a földi életet béke és jólét jellemzi. Úgy hiszik, hogy amikor egy főnixet megláthat valaki, az egy bölcs uralkodó vagy egy nagy ember eljövetelével áll összefüggésben. A legenda szerint így például egy főnixet láttak akkor is, amikor Konfuciusz megszületett.
A feng huang (főnix) egyike annak a négy mitológiai állatnak (a qilinnel [csilinnel – egyszarvúval], sárkánnyal és teknőssel együtt), amely segített Pangunak (Pankunak) a világ megteremtésében. Ennél a főnix felel a déli irányért, és a piros színhez rendelik hozzá.
A kínai főnixet hagyományosan öt színes faroktollal ábrázolják, amelyek az öt konfuciánus kardinális erényt jelképezik. A sárga, fehér, piros, fekete és zöld színek jelentése: 仁 (rén – zsen), 義 (yì – ji), 禮 (lǐ – li), 智 (zhì – cse), 信 (xìn – hszin), amelyeket általában így fordítanak: jóság/jószívűség, becsületesség/kötelesség, illendőség/tisztelet, tudás/bölcsesség és őszinteség/hitelesség.
Miért támad fel nálunk a főnix a hamvaiból?
A napnyugati elképzelést a főnixről Hérodotosz (Kr. e. 484–425) alakította ki az ókori Görögországban. Állítólag arról számolt be, hogy létezne egy szent madár, amelyet főnixnek (Phoinix) hívnak. Hérodotosz azt mondta erről a madárról, hogy csak minden ötszázadik évben jelenik meg, a tollazata részben aranyszínű, részben vörös. A beszámolójára építve megerősödött az a vélemény, hogy a főnix az élete végén egy máglyát építene. A főnix leszármazottai aztán a tűz leégése után a hamuból bukkannának fel, vagyis kikelnek a tojásból és elszállnak.
Ezzel a képi nyelvvel magyarázták a körforgást, a létet és az elmúlást. A késői ókorban a főnix a halhatatlanság szimbólumává vált, a keresztények körében pedig az újrafeltámadás jelképévé.
A modern korban a hamvakból történő feltámadást általában egy új kezdetként értjük meg egy személyes kudarc után.
A beszámoló forrásai:
https://de.shenyunperformingarts.org/explore/view/article/…
Rejtett jelentések a kínai művészetben (Hidden Meanings in Chinese Art): Terese Tse Bartholomew, Ázsiai Művészeti Múzeum, San Francisco, 2006
Képkivágás: Fenghuang vagy kínai főnix a tajvani Tajpejben, a Mengjia Longshan (Mengcsia Lungsan) templom nagytermének tetején, Bernard Gagnon képe a Wikipédián. (https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bgag; https://en.wikipedia.org/wiki/Mengjia_Longshan_Temple)