Kultúra

Légy ott csak azért, hogy meglegyen a létszám 濫竽充數

A 濫竽充數 (làn yú chōng shù) kínai szólást, mely szó szerint: „a yu-n [egy ősi kínai hangszer] való játszást tettetni annak érdekében, hogy meg legyen a zenekar létszáma”, gyakran úgy fordítják, hogy „légy ott csak azért, hogy meglegyen a létszám.”

A szólás egy Nanguo nevű férfiről szóló történetből ered a „Han Feizi”* (韓非子) könyvből, melyet a Hadviselő államok időszakának a végén írtak (Kr. e. 475-221).

Ahogy a történet mondja, Qi állam királya akkoriban nagyon szerette hallgatni a yu nevű fúvós hangszert, mely több bambuszcsőből áll. A király különösen élvezte, ha egy 300 zenészből álló nagy zenekar játszott a yu-n. A palota zenészeket jól meg is fizették.

Nanguo értesült a király nagylelkűségéről, és sikerült a királyi zenekar tagjává válnia, annak ellenére, hogy egyáltalán nem tudott játszani a yu-n.

Minden alkalommal, mikor a zenekar játszott a királynak, Nanguo egyszerűen leült a hangszerével és tettette, hogy játszik, miközben egyetlen hangot sem adott ki. Senki sem vette észre a csalását.

Több év múlva a király elhunyt, és a fia követte a trónon. Az új király is szerette hallgatni a gyönyörű dallamokat, amiket a yu-n játszottak, de ő jobban szerette a szóló zenészeket, mint a nagy zenekart, ezért úgy rendelkezett, hogy a zenészek felváltva játszanak neki külön-külön.

Nanguo nagyon megrémült, mikor meghallotta a hírt. Hogy elkerülje a leleplezését, sietve összecsomagolt és elmenekült a palotából.

Később a „légy ott csak azért, hogy meglegyen a létszám” mondat szólássá vált, ami éppen azokat az embereket jellemzi, akik álcázzák magukat a szakemberek között egy bizonyos területen, de valójában nincs meg a képesítésük – ők csak azért vannak a helyükön, hogy kitöltsék az üresedést.

A szólást arra is használják, hogy kigúnyoljanak valakit, ha hiányzik a tehetsége vagy a képessége. Mikor valaki önmagára céloz vele, csupán szerénységét fejezi ki.

Megjegyzés

*A könyv 55 fejezetet tartalmaz, mely részletezi Han Fei politikai filozófiáját (kb. Kr. e. 281–233), aki egyike volt a korai jogász filozófusoknak Kínában. Ez a mű az ősi kínai időszakról szóló rengeteg anekdotája miatt értékes.

Forrás:

Történetek az ősi Kínából